subscribe to the RSS Feed

Hydepark 2.0?

l_PKNDe Protestantse Kerk Nederland (soms stiekem tot PKN afgekort) worstelt in de tien jaren van  haar bestaan met een gebrek aan naamsbekendheid. En met de gevolgen van een reeks kleinere en grotere incidenten, waardoor beginnende merkbranding  steeds weer negatief werd beïnvloed.

Drie gebeurtenissen waarmee de kerk in de afgelopen maand het landelijke nieuws haalde illustreren die lastige positie. Een dure advertentiecampagne om rond de Kerst tv-kijkers aan het PKN bestaan te herinneren, kreeg al ruim voor de lancering allerlei kritiek. Een maand eerder werden plannen voor de bouw van een nieuw conferentiecentrum in het dagblad Trouw als ’heimwee-architectuur’ weggezet. Ondertussen werd – met veel minder fanfare – de Toolkit duurzaam kerkbeheer gelanceerd, een prachtig voorbeeld van wat in kerken de samenwerking van deskundige vrijwilligers en beroepskrachten aan adviezen voor duurzaamheid kan opleveren.

Als straks de feestdagen voorbij zijn, denkt er hopelijk niemand meer aan die mislukte reclamespot. Maar liggen er nog steeds die bouwplannen voor Hydepark 2.0. En levert overal in het land de Toolkit voor duurzaamheid eerste werkzame adviezen.

Begrijpt u waar ik heen wil?
Als er in het Utrechtse hoofdkantoor van de PKN eens iemand op het idee wil komen om de Toolkit bij de eigen bouwplannen te gebruiken, dan komt het met die nieuwbouw vast nog  – duurzaam – goed. En let daarna eens op, wat een werkelijk klimaatneutraal kerkelijk conferentiecentrum tijdens de bouw en bij de opening aan positieve publiciteit zal genereren.

Zo’n investering wordt ook nog eens binnen tien jaar terug verdiend. PKN, tel uit je winst!

 

Door Kees Tinga

Zegt het voort:

(reCAPTCHA is onze beveiliging tegen spam)