subscribe to the RSS Feed

Nationaal berouw

STER1bNa de verschrikkelijke ramp met de MH17 kwam in ons land een golf van compassie op gang. De beelden van de dagelijkse rijen zwarte rouwauto’s maakten ook in het buitenland indruk.
Zelfs Poetin raakte getroffen – en was er snel bij om met zijn eigen optocht van witgeverfde militaire trucks de aandacht van de internationale media naar zijn eigen variant van menslievendheid te verplaatsen. Slimme zet op een toneel dat dagelijks door miljoenen mensen wordt bezocht – het machtspel van beelden en berichten.

Wat mij in dat verband van de Nederlandse Dag van Nationale Rouw vooral is bijgebleven, is de afwezigheid van reclame op radio en tv. Dat moratorium zegt veel over hoe de bazen van politiek en massamedia in eigen land denken.

Als het ernst wordt, moet je even afzien van de leugens, de flauwe grappen en het gebral van reclame – zo’n inkomstenbron past niet bij een sfeer van rouw, bezinning en inkeer.

Als dat zo is, vraag ik me af waarom radio- en tv-reclame op al die andere dagen kennelijk geen probleem is. Mag er dan zonder bezwaar gelogen, gemanipuleerd en opgedrongen worden?

Met hun beroep op genot en hebzucht saboteren de gelikte reclamecampagnes van vlees- en vliegreisverkopers dagelijks de moeizame resultaten van informanten en bewustmakers rond duurzaamheid. Als we alleen op een dag van nationale rouw leugen en bedrog tot zwijgen durven te brengen, staat het er met de geloofwaardigheid van politieke duurzaamheidsbeloftes niet best voor..

– door Kees Tinga – september 2014

STER2

Zegt het voort:

(reCAPTCHA is onze beveiliging tegen spam)