Valentijn: hart voor groen

Hart voor groene kerken en groene websites. Het resultaat van een driejarig project.

Op Valentijn huwen de vogels!

Iets dergelijks gebeurde toen Klaas van der Kamp namens de Raad van Kerken het driejarig project "Groene spiritualiteit en praktijk" afrondde met een gebed om de Geest en de verschillende gaven.

valentijnhartDe vertegenwoordigers van de financiers van dit project (de Konferentie van Nederlandse Religieuzen en Kerk in Actie van de PKN-kerken), besloten samen met de vertegenwoordiger van OIKOS en de Raad hun overleg een jaarlijks vervolg te geven. Het waren voor alle betrokkenen drie vruchtbare jaren door de uitwisseling en afstemming van elkaars groene activiteiten. Het leidde tot een kwaliteitsverbetering van de groene websites van de Raad van Kerken en een groeiend bezoekersaantal.

De betrokken organisaties willen ook in de toekomst zorgen dat de groene websites kunnen blijven bestaan. Vogels van verschillende pluimage verbonden zich rond de zorg voor de aarde. Een hartverwarmend resultaat: hart voor groen.

Er is een zogenaamde groene kalender ontwikkeld waarop persoonlijke inspiratie van protestanten, katholieken en kloosterlingen wordt gedeeld en verbonden aan duurzame praktijkvoorbeelden in kerk of klooster. Het komend jaar zullen die verhalen en voorbeelden per maand zichtbaar worden op de groene websites.

Ook wordt er in het komende jaar gewerkt aan de verweving van de informatie op de groene websites van de Raad met het project en de website www.groenekerken.nl van Kerk in Actie. Gepoogd wordt om meer katholieke kerken te inspireren om een 'groene kerk' te worden.

De legendarische Valentijn sloot vanuit barmhartigheid huwelijken tussen christenen en niet-christenen. Die bleken vruchtbaar te zijn.

Op Valentijn huwen de vogels... vol goede moed gaan we verder vanuit de ene Geest die leven schenkt.

Tini Brugge

Groene websites van de Raad van Kerken.